Lelaki Tua Ini Membawa Sekop Setiap Hari Menggali Lubang. Katanya Ingin Menggali Dunia Alam Lain. Dianggap Gila, Tapi 12 Tahun Kemudian Mereka Terdiam Terpegun Hasilnya!!! (7Gambar)

Lelaki Tua Manuel Barrantes, seorang lelaki Kosta Rika mendedikasikan hidupnya selama 12 tahun untuk menciptakan sebuah rumah impian di kedalaman 63 kaki atau sekitar 19,2 meter di dalam tanah.

Foto Juan Carlos Ulate/Reuters

Pertapa Memindahkan Gunung

Pernahkah kamu semua mendengar cerita tentang Pertapa memindahkan gunung semasa kanak-kanak dulu?

Alkisah pada zaman dahulu kala di daratan Tiongkok, konon ada seorang pakcik tua yang kerana ulahnya ingin memindahkan dua gunung, pakcik itu dikenali dengan nama Pak Pandir.
Di depan rumahnya yang menghadap ke timur, ada dua gunung yang menjulang tinggi, yaitu Gunung Tai-hang dan Gunung Wang-wu. Kedua gunung itu menghalangi penduduk setempat untuk keluar masuk desa.

Kemudian, si pakcik memutuskan akan memindahkan kedua gunung itu. Mungkin banyak yang pernah belajar (menarik hikmah cerita) dari kisah ini, difikir ini benar-benar sebuah tanda tanya yang membingungkan.

Dulu guru ketika menafsirkan cerita ini mengatakan bahawa seseorang yang melakukan segala sesuatunya dengan keteguhan, pasti akan memetik hasilnya, tapi ketika itu, hanya merasa pal pandir itu benar-benar bodoh.

Dan di era modern sekarang, laman qyer.com menyebutkan, bahawa ada seorang pakcik yang persis sama dengan kisah tentang pak pandir memindahkan gunung di atas, yang dianggap mustahil.

Pakcik moden ini menghabiskan 12 tahun waktunya menggali sebuah gua untuk menciptakan dunia fantasinya, mendengar rencananya yang konyol itu.

Foto Juan Carlos Ulate/Reuters

Semua orang pun mengira pakcik ini gila, tapi akhirnya setelah selesai, semua orang yang dulu menganggapnya gila menjadi tercengang dan hanya boleh berdecak kagum.

Luas rumah Manuel 2.000 meter persegi. Untuk memperluas rumahnya, hingga kini Manuel terus melakukan penggalian untuk membuat sebuah jaringan bawah tanah hanya dengan menggunakan sekop.

Foto Juan Carlos Ulate/Reuters

Pakcik Manuel mengatakan kepada orang-orang bahawa dia ingin menggali dunia fantasinya, jadi ia pun menggali seperti pak pandir tanpa peduli dengan terpaan angin dan hujan. Ia terus menggali dengan tekun hari demi hari, tahun demi tahun.

Orang-orang pun mengira pakcik Manuel ini sudah tidak waras, tapi pakcik ini tidak peduli apa pun kata orang, terus menggali dan menggali.

▼ 12 tahun kemudian, gua galiannnya pun perlahan-lahan mulai terbentuk.

Foto Juan Carlos Ulate/Reuters

Pernak-pernik keluarga, seperti CD, telepon, foto, dan wang, semua menempel kuat pada permukaan batu.

Pak Manuel terus menggali dengan tekun, hingga akhirnya dunia fantasinya terwujud, ia menorehkan kenangan semasa mudanya ke dalam gua impiannya ini untuk memperingati nostalgianya yang indah.

Ia mengundang banyak orang untuk mengunjungi pondok impiannya

Foto Juan Carlos Ulate/Reuters

▼ Gua bak tanah sentosa.

Pak Manuel yang ramah dan hangat mengundang banyak orang untuk mengunjungi gua impiannya, semua orang adalah terpegun oleh keindahan gua yang paling hebat, di dalamnya dipenuhi dengan kenangan dan kehangatannya! !

Syurga bawah tanah milik Manuel dan keluarganya ini berada di San Isidro de Perez Zeledon, Kosta Rika.

Bentuk rumahnya yang unik, dengan sentuhan karya seni mural pada setiap dinding-dinding rumahnya membuat para pelancong yang berkunjung terpesona.

Manuel bahkan bertindak sebagai pemandu pelancong bagi para pengunjung yang ingin melihat setiap ruangan yang ada di dalamnya.

liveincostarica.com

Manuel juga menyiapkan 3 bilik tidur bagi keluarganya, sebuah ruang tamu di mana dirinya dapat berkumpul bersama keluarga, dan sebuah tempat meditasi yang dihiasi dengan tanaman.

Rumah gua ini dijuluki topolandia dan dibuka  untuk umum.

liveincostarica.com

Para pelancong dapat tidur di dalamnya dan belajar bagaimana Manuel membuat rumah impiannya hanya dengan mencungkil dan menggunakan sekop. (joni/asr)

Sumber : paraloscuriosos.com/

Via : Kamiviral.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *