Ilmu/Tips

Nak Nampak Macam 19 Tahun Walaupun Umur Sudah Menjangkau 30? Ini Petua Nenek-Nenek Dulu Yang Kesannya Kulit Cantik Merah Jambu

Seorang wanita umur 30 membuka rahsia yang diamalkan untuk miliki kulit cantik merah jambu dengan hanya ikut petua orang dulu-dulu.

Ya, kalau ikutkan sekarang ini cukup mudah nak jadi cantik sebab ada macam-macam jenis alat kosmetik di pasaran. Namun kalau anda jenis suka menggunakan petua-petua orang dulu, ini salah satu amalan yang bagus untuk dicuba.

Kebanyakan wanita zaman sekarang memang tak amalkan langsung petua tradisional kerana dianggap leceh dan perlu dibuat sendiri. Tapi kalau anda dapat rasai sendiri kesannya, memang WOW!

Ok, jom godek apa bahan yang digunakan dalam petua tradisional yang dikongsi saudari Afieyzea Aleeschaylee…

BUKAN HANYA CANTIK LUARAN, DALAMAN PUN CANTIK

Hai kesayangan semua. Okey afiey dah janjikan ni lah minuman kegemaran Afiey kat umah tau. Bukan je cantik luar tapi dalaman pun cantik, cerah berseri ” pinkish ” dari dalaman.

Petua nenek-nenek dulu naikkan seri wajah. Nah korang cubalah dan rajin-rajin tau, confirm bangun pagi nampak muka wowwww!!

Afiey suka minum sebelum tidur lagi-lagi waktu datang bulan. Selamat mencuba dan SHARE! Biar umur masuk 30 tahun janji tetap 19 tahun kan.

SUSU KUNYIT BADAM MADU

Bahan–bahan:
Susu rendah lemak
1 inci kunyit ditumbuk kasar
2 sudu madu
3 biji badam ditumbuk kasar

Cara buat:
Panaskan susu masukkan kunyit hidup
Kacau perlahan kemudian kemudian masukkan badam.
Tuang susu dalam gelas, masukkan madu.
Kacau dan boleh terus diminum.

NOTA:
Amalkan dengan minum dua kali seminggu sebelum tidur. Boleh diamalkan waktu datang bulan. Jika mahu dijadikan minuman harian, jangan letak kunyit.

 

“Dua Senduk Cuka” dan Air Panas Untuk Rendam Kaki, Siapa Sangka Hasilnya Sangat Menakjubkan

 

 

Siapa yang suka berendam kaki? Mesti nyaman dan boleh buatkan kaki jadi rilek. Selain itu, berendam kaki juga ternyata memang bagus buat kesihatan. Tapi mesti anda tidak tahu, kalau di dalam air rendaman kaki ditambah sedikit cuka (kurang lebih dua sendok makan), kegunaanya jadi lebih hebat lagi! Tak percaya? Baca sampai habis!

Cuka itu bahan yang tidak pernah lepas dari kehidupan kita. Tapi tahu tak ia juga banyak kegunaan lain  yang bermanfaat yang kita tidak sedar? Jom baca.

1.Membantu tidur nyenyak

Kalau kamu berendam selama setengah jam dengan air cuka, itu bisa membantu saraf-saraf kamu itu jadi lebih santau lho! Tentu aja kalau kamu melakukan hal ini dengan berkala, kamu punya tidur yang lebih berkualitas.

2.Menghilangkan kelelahan

Cuka putih itu juga bisa memperlancar peredaran darah dan membatu tubuh yang lelah agar peredaran oksigen juga lebih lancar dan tubuh terasa lebih ringan. Jadi, energi dan semangat kamu bisa kembali lagi deh!

3.Membersihkan sampah di dalam tubuh

Dibahagian kaku ada banyak zona refleksi yang sangat hebat. Cuka itu bisa menembus kulit kaki dan meningkatkan sirkulasi darah, meningkatkan fungsi organ tubuh, membuang kotorn dan bisa membantu pengendalian berbagai penyakit kronis..

4.Melembabkan kulit

Kulit kaki yang kering dan pecah-pecah itu bisa disembuhkan dengan berendam air cuka selama 1 minggu. Gak cuman itu, tapi kulit kakumu juga jadi lebih mulus dan lembab!

5.Mencegah kelainan kuku

Banyak penyakit kuku yang bisa disebabkan oleh jamur, dengan rutin merendam kaki di air cuka selama 30 menit sehari juga bisa mencegah penyakit kuku.

6.Meredakan tekanan kaki yang suka pakai hak tinggi

Kalau kamu berendam air cuka secara rutin, itu bisa membuat otot kakimu lebih santai setelah mengenakan hak tinggi dan bisa mengurangi tekanan juga.

Selain air cuka, mimin kasih tahu lagi nih resep lainnya, kamu bisa menambahkan halia juga.

Halia punya khasiat menghangatkan tubuh, jadi kalau kamu berendam dengan air halia, itu bisa memperbaiki sirkulasi darah dan metabolisme. Tangan dan kakimu jadi nggak mudah dingin lagi.

Caranya, ambil 15-30 gram halia (sekitar setengah ukuran sedang), iris kecil-kecil kemudian masukkan ke dalam air dan masak air kurang lebih 10 menit.

Setelah masak, tuang semua air jahe ke dalam baskom dan tambahkan air dingin sampai air rendaman kurang lebih 40 derajat celcius yang masih bisa diterima kaki. Kamu juga bisa sambil menggosok kakimu saat merendam.

Sumber : pelikdunia.com
Sumber: pelikdunia.com

 

 

 

Facebook Comments

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TERKINI

Menyediakan perkongsian blog,berita serta kisah-kisah menarik untuk anda

Hak Cipta Terpelihara © 2018 SuaraMedia.org

To Top